Tacotorsdag!

Har introducerat Tacos i hemmet. "Tacotorsdag" är numera ett begrepp fyllt med glädje och entusiasm i casa nostra. Men vaddå torsdag? Undrar ni. Tacos är ju på fredagar! Stämmer. I Sverige är det på fredagar. I Italien och Florens är det fr.o.m. igår officiellt att det är torsdag som är dagen för tacos. Tacothursdays, tacogiovedi, Tacotorsdag! 

 
Vi slog på stort och kastade in mexikansk bönröra, majs, champinjoner , mango, kyckling stekt med lök och lite honung, guacamole , créme fraich, sallad med tomat och till och med en erfaren tacoätare som jag nosade på gränsen till att fylla min fajitas med för mycket. Gianluca (som ibland har svårt att ta till sig information när han är entusiastisk) nosade inte på gränsen , han sprängde den med tre fajitas i rad. Tre gånger gav jag aktiv coachning enligt fotbollförbundets modell "visa, förklara, visa, öva". Jag sa "lämna en liten yta längst ner, då kan du liksom vika ihop botten och stänga in innehållet". Jag visade viningsteknik och jag visade vägen genom att spara en överdrivet stor yta längst ner på mina fajitas. Jag såg i hans ögon redan vid guacamolen att det skulle gå åt h-te. De glittrade till, han snodde åt sig halva dyrbara avokadoröran och han mumlade "efter guacamolen ska jag ha kyckling"". Tre slevar med kyckling och därefter fylldes det på med tre skedar bönröra, sallad, champinjoner, majs och två minuter senare satt han där. Ja, ni som vet ni vet. Tomatsalsa rinnandes längst underarmarna, desperat fäktandes med servetter som torkar lite här, lite där. I told you! 
Det är ingen tacotalang jag lever med men det kanske kan bli en träningprodukt. Fortsättning följer...