Ambassaden 1/2

 
 
Börjar från början. I somras var jag på Sveriges ambassad tillsammans med Jasdan i lag C. Vi var inbjudna som talare i samband med Sveriges match mot Italien i EM. Syftet med dagen var att Sverige skulle visa italienarna hur vi jobbar med integration genom idrott. Jag tror att det blev ett föredrag som gav avtryck med min historia om att våga drömma om det omöjliga , kort beskrivning av hur vi jobbade med lag C men framförallt Jasdans historia om hur fotbollen och namnet Zlatan tog honom genom hela Europa , hela vägen till Sverige. Jag kände mig stolt över vårt bidrag den dagen för jag kände att vi gjorde det bra , att vi förmedlade något som kunde göra skillnad, indirekt och direkt. 
 
För två veckor sedan scrollade jag igenom mejlen och mitt bland allt hittade jag det här:
 
 
 
En inbjudan från ambassadören och hans fru till luciafirande i närvaro av kronprinsessan Victoria och prins Daniel. Blev skitglad och kände mig oerhört stolt över att få bjuda med Gianluca på riktig svensk lucia , på ambassaden i Rom. Senaste veckorna har vi förberett oss och glatt oss till den här stunden. Förra veckan när jag var i Sverige så berättade jag för farmor och trots att hon säger dagligen att "det är så konstigt att inte farfar kan pallra sig hit till sjukhuset , han vet ju att jag ligger här" (han har varit död i 2 år)  så har hon varit helt klar med att jag ska vara i samma lokaler som Kronprinsessan och Daniel. Kungafamiljen är några av få kända svenskar som min norska farmor verkligen tycker om, hon är i övrigt nationalistisk norsk och hånar alla våra svenska idrottare, framförallt skidåkare, så fort hon får chansen. Förtäckta hån i stil med "ja svensken kom ju fyra, det var ju bra!" 
 
 
Så iförrgår när vi skulle gå och lägga oss i Florens , dagen innan the big day, insåg jag att svarsmejlet till ambassaden hade skickats från min andra mejl, inte från den som jag hade fått inbjudan till. Hormonell obalans upphöjt i 27 pga pms blev jag hundra procent säker på att mejl som skickas till svenska ambassaden från mejladressen "[email protected]" hamnar i skräppostmappen. Panik bröt ut! Attackgråt och fosterställning inför en undrande Gianluca som försökte förstå vad stolpskottet betydde och hur [email protected] skulle beröva oss på en kväll på ambassaden i Rom. Jag skickade tre email till alla mina kontakter på ambassaden och frågade om jag stod på listan , HAR NI FÅTT MITT SVAR???? Och morgonen efter fick jag svar från tre personer på ambassaden "hej, du är registrerad , vi brukar inte skicka ut svarsmejl på svarsmejlen". Lättad Lisa, ännu mer lättad Gianluca satte sig på tåget mot Rom:
 
 

Kommer fram till hotellet som jag hittade för 120 euro per natt , inklusive frukost och ser att det är ett 5 stjärnigt med en restaurang som har två Michelinstjärnor. Högsta priset för ett vanligt dubbelrum är 1500euro per natt , de större rummen har ett maxpris på 3000 euro per natt. Blev livrädd över att jag hade missat en nolla när jag bokade , smygkollade kontot i mobilen men 1200kr var det enda som var draget. Kom in på rummet och hotellet bjöd på burkar med nötter och mandlar dränkta i choklad. Med mitt pms frågade jag Gianluca en gång om han ville ha mandlar i choklad och han sa nej sen tryckte jag hela burken utom två små ensamma och när gianluca kom ut från toaletten, cirka 3 minuter senare mumlade jag bara "du sa ju att du inte ville ha".  Och han svarade "jag trodde kanske inte att du skulle äta en hel burk på en gång".