Mötet

Uppjagade ställde vi oss i kön utanför ambassaden. Efter nån minut kom Kristina Kappelin och hennes dotter och gjorde oss sällskap. Kristina är en stor förebild för mig när det gäller att uttrycka sig i tal och skrift och en person som man alltid blir glad av att träffa. 
 
ID-kontroll och avcheckning från listan som vi var med på trots svar från stolpskottet50's emailkonto. När vi hade hängt av oss jackorna kom en kvinna fram till mig och sa "ni kommer få möjligheten att hälsa på Kronprinsessan efter luciatåget. När de luciagänget har sjungit två sånger så kommer de vandra ut åt vänster , då håller ni er till höger om dörren så ser ni mig där." Fjärilar i magen och studs i bröstet. 
 
Efter luciatåget minglade alla runt på ambassaden och Victoria och Daniel och ambassadören och hans fru höll till i en del av ett rum som liksom var separerat med ett bord. Först in att hälsa var ett par som såg ut som diplomater eller liknande, nummer två in var jag och Gianluca. Ambassadören presenterade mig och Gianluca för Victoria och sa "Lisa var vår klarast lysande stjärna i somras när vi hade ett event med fokus på integration" Hon höll ett fantastiskt tal tillsammans med en av killarna i laget hon tränade. Sen pratade vi om Jasdan, alla killarna i lag C och vilka fantastiska ungdomar som kommer till oss i Sverige. Om idrotten som verktyg för integration, Kronprinsessan frågade Gianluca om han också var från fotbollsvärlden och han svarade att han var från en helt annan värld men att han är ett exempel på fungerande integration, uppväxt med en mamma som kom som flykting från forna Jugoslavien , en pappa som flydde från Grekland och idag har han en internationell salong och studio där han utbildar frisörer från hela Europa. Tack vare att han hade drivkraften att följa sin passion och människor i hans närhet som med tiden såg hans glöd och uppmuntrade honom till att följa sitt hjärta, även om han fick kämpa för att övertyga dem. Sen pratade vi om min dröm som var att bli proffs i Italien , att den var omöjlig när jag var liten och Victoria sa att det måste ju vara jättebra för killarna som du tränar att se att du har gjort det som andra sa var omöjligt. Det var inga kameror i rummet när vi pratade med ambassadören och Victoria och jag hade lovat farmor att försöka ta bilder så jag sa som det var att min farmor är inte riktigt klar längre men hon vet att jag ska vara i samma lokaler som dig ikväll, det är en av få saker som hon har varit klar med hela veckan och hon hade blivit så lycklig om hon kunde få en bild med oss tillsammans. Självklart! Svarade Victoria och vi tog en bild tillsammans på oss tre. Efter 7-8 minuters pratstund var det dags för nästa par att komma in och efter oss var det kanske bara max 5-6 som fick möjlighet att träffa Kronprinsessan, prinsen och ambassadören i ett personligt möte. 
 
Jag känner sån enorm tacksamhet och stolthet gentemot Ambassadören som bjöd in mig och som sa att "för mig var det självklart att du skulle få den möjligheten, jag vet att Victoria är otroligt intresserad och brinner för de här frågorna". Jag känner tacksamhet inför Kronprinsessan som verkligen tog sig tid och lyssnade när jag berättade om lag C, så som Matilda har lärt mig att förklara, om betydelsen av struktur och organisation i en värld av kaos, om hur det lugnar barn på flykt från krig och utan vuxna. Att Victoria lyssnade och verkligen intresserade sig för Jasdan som kommer bli vår framtida statsminister och att hon ville veta mer om hur gamla våra grabbar i lag C är och vartifrån de kommer.
 
Och jag vet vad ni tänker , några av er iallafall "värst va hon har blivit pro-kungahuset nurå, hur vore det om de gjorde ännu mer för barn på flykt och hade färre luciafester" men jag var i ett möte igår med GODA människor, människor med stora hjärtan och rena själar. DET var det fina för mig. Människor som jag känner är genuint goda i det personliga mötet och människor som gör goda saker , DE bidrar till en bättre värld! Om alla kunde vara den bästa de kan vara i sammanhang med andra så skulle världen se annorlunda ut. Och det bästa av allt är att Vi har alla lika stor makt att vara de bästa för varandra i ett personligt möte, det handlar inte om pengar eller makt. Att lyssna, vara positiva, ta ansvar och försöka vara goda mot varandra kostar gratis. Det var Victoria igår och Det ska vi sträva efter när vi tar emot och blir emottagna, oavsett sammanhang. 
 
 
 
 
 
 
3
Anonym

Men alltså!!! Bästa fina Lisa ❤️

Anonym

Men alltså!!! Bästa fina Lisa ❤️

Anneli

Vilken grej, att få chansen att berätta om det fina du gör för självaste Vickan. Precis som Peter kan du hänga med alla människor. Kram till dig! Anneli (tidigare OBH)

Svar: men Anneli, va glad jag blir!!! Tack!!!
Lisa Ek