Agent of change

 
I samband med mitt och Jasdans besök på ambassaden i somras sprang jag in i massa bra människor som jobbar med sport och integration. En av kontakterna tog mig till ett jätteevent utanför Bologna några månader senare där olika sporter blandades med samtal, workshops och föreläsningar om den goda idrotten. Jag höll att tal om min barndomsdröm att bli fotbollsproffs och vi diskuterade hur vi kan få fler tjejer att våga drömma om det som tidigare bara gjordes tillgängligt för pojkar. Några månader efter eventet i Bologna hörde en kvinna som arbetar för organisationen FARE av sig och frågade om jag skulle vilja bli en "Agent of change". Ett samarbete mellan Erasmus, idrottpsykologer över hela Europa, Universitet och organsiationen Fare. Kurserna är för ledare inom idrotten, ledare för ungdomar och vuxna på amatörnivå. 10 kurser behandlar 10 olika föreetelser inom idrotten, ämnen och problem som förstör och skitar ner vår sport. Så nu sitter jag här och pluggar via datorn, lär mig hur jag upptäcker, reagerar och agerar för att göra skillnad för individer, grupper och idrotten i samhället. Kurser som behandlar doping, matchfixning, rasism, kön och sexism, personlig och social utveckling, etiska principer, "sportmanship" m.m.  Allt framtaget av några av Europas främsta sportpsykologer inom området och med tydliga verktyg för att jag ska kunna göra skillnad. Tack till Fare och Psytool som ger mig möjligheten att gå den här utbildningen, jag lovar att jag ska göra mitt bästa för att ta vara på allt.