Att vara agent

Läste precis ett inlägg från en annan agentbyrå som jobbar med både herr och damspelare där de uppmuntrade alla agenter inom damfotbollen att skänka hela förmedlararvodet tillbaka till klubbarna i damallsvenskan. "För att göra något för jämställdheten inom idrotten". 

 

Jag har spelat fotboll i hela mitt liv , de flesta åren utan en 100% ersättning. Jag har gjort det för att jag älskar att spela fotboll, för att jag ville se hur bra jag kunde bli och för att nå mina drömmar. Som spelare köpte jag att jag inte fick betalt. Jag jobbade gratis och accepterade att jag var damfotbollsspelare, vi tjänar inte pengar på vår fotboll. Det var innan jag förstod vårt och mitt eget värde.

 

För drygt två år sedan la jag av som spelare och sen dess har jag sökt ett sätt att bidra till damfotbollens utveckling, utanför planen. Snittlönen i damallsvenskan ligger på 11000kr i månaden och vissa föreningar har inte möjlighet att erbjuda sina spelare mental träning, sjukgymnastik och andra grundförutsättningar för att spelarna ska må bra och kunna prestera. Prestera för att nå sina drömmar. Det är inte klubbarnas fel. De kämpar på allt de kan i en värld "jämställd sponsring" är ett okänt ord för de flesta företag och de vrider och vänder på varenda krona för att få det att gå runt. När jag fick frågan om att bli förmedlare insåg jag att det var en möjlighet att hjälpa till på riktigt. Att hjälpa spelarna med det stöd och support som de behöver vid sidan av planen, mental träning, tillgång till sjukgymnast, efter-karriären-förberedelse och att hitta personliga sponsorer som gör deras liv lite enklare. Att ge det till spelarna skulle innebära att man dessutom tog bort en del av bördan för klubbarna och på sikt skulle man kunna driva damfotbollen framåt från bägge håll. Kan man sedan ta det steget längre och hjälpa färdiga spelare att hitta sina drömklubbar i utlandet, att uppnå den drömmen som de som spelar nu, liksom jag hade som barn "att bli fotbollsproffs" och samtidigt se till att de utländska storklubbarna fördelar resurserna mer rättvist mellan herr-och damfotbollen, ja då kan jag göra skillnad på riktigt.

 

För att göra allt det här, för att göra skillnad på riktigt behöver jag som förmedlare en ersättning. I dagsläget är snittlönen i damallsvenskan 11000kr och jag som agent får 5% av den lönen om jag hjälper en spelare under ett år. Dra av sociala avgifter och skatter så förstår ni att det inte blir många hundralappar i ersättning per klient. Det är okej! Det är inte jämställt , det är inte rättvist men det okej för jag vet att jag gör det för att skapa en bättre framtid , för hela damfotbollen. Hade jag jobbat med herrspelare hade jag tjänat mångmiljonbelopp på en affär, så är det inte i dagsläget. Förmedlarföretag som jobbar med både herrar och damer har enorma resurser, pga den ojämställda verkligheten som jag har levt och idrottat hela mitt liv i. Så nej, jag kommer inte ge mina 5% i förmedlaravgift tillbaka till klubbarna, jag kommer ge dem och spelarna så mycket mer än så. Dock är det magiskt att de som har möjlighet att ge ekonomiskt gör det, TILLSAMMANS FÖR EN MER JÄMSTÄLLD FOTBOLLSVÄRLD!

(null)

 
2
Anonym

Hej Lisa.

Jag försökte sälja in en dok om en manlig agent till SVT.

Hur ser du på om jag testar med dig? Jag ska säga direkt att det är svårt.

Kort bakgrund:

Min första dokumentärfilm sändes på SVT i oktober 2014, antogs till festivaler både i Sverige och USA, och är hittills såld till Polen, Israel och Japan.

När SVT:s rättigheter gick ut så köptes filmen av TV4-sfären:

https://www.tv4play.se/program/sveriges-coolaste-landslag

Min andra dokumentär handlar om mattegenier, fick en utmärkelse på en filmfestival i Hollywood, och ligger nu på UR Play:

https://urplay.se/program/201845-att-alska-matematik

Ring mig

+46 706578059

Anonym

Hej Lisa.

Jag försökte sälja in en dok om en manlig agent till SVT.

Hur ser du på om jag testar med dig? Jag ska säga direkt att det är svårt.

Kort bakgrund:

Min första dokumentärfilm sändes på SVT i oktober 2014, antogs till festivaler både i Sverige och USA, och är hittills såld till Polen, Israel och Japan.

När SVT:s rättigheter gick ut så köptes filmen av TV4-sfären:

https://www.tv4play.se/program/sveriges-coolaste-landslag

Min andra dokumentär handlar om mattegenier, fick en utmärkelse på en filmfestival i Hollywood, och ligger nu på UR Play:

https://urplay.se/program/201845-att-alska-matematik

Ring mig

+46 706578059