Sluta vara så j-a känslig!

 
 
Jag blir liksom attackerad av det ledsna vissa dagar. Blir så oförklarligt känslosam och målar hela min värld i de mörkaste färger. Det är en liten mörk plats där ingenting kan trösta. "Du får bara sluta vara så känslosam" säger folk som inte fattar ett skit om hur det är att vara känslosam.

Ni, som inte är högkänsliga, som inte har det personlighetsdraget, lyssna nu: Vi är olika, du och jag! Hade jag fått välja hade jag kanske varit lite mindre känslosam men mitt val står inte mellan att vara "lite mindre känslosam" och att vara högkänslig, mitt val står mellan att stänga ute alla känslor eller släppa in dem. Stänger jag dem ute så blir det garanterat en explosion, förr eller senare. Därför väljer jag att hantera känslor på det sätt som mitt liv som högkänslig har lärt mig att hantera dem. Jag har letat mycket för att hitta de rätta verktygen. Jag har testat att stänga ute helt (funkar skitbra, i stunden), jag har gått till den djupaste botten och jag har testat alla nyanser och nivåer däremellan. Efter 34 år år har jag hittat en balans som fungerar för mig. Jag kommer slipa på balansen och söka nya verktyg livet ut. Det är en ständigt pågående process för att undvika de djupaste djupa och samtidigt behålla de högaste höga men jag gillar resan och putsandet på min balans. Jag vet, för dig som är mindre känslig låter det som rena grekiskan. Du kommer aldrig förstå min känslighet för du är inte som jag och jag kommer aldrig kräva det från dig. (såklart inte, många gånger förstår jag knappt mig själv i det här) Jag kommer bara kräva att du accepterar mig som jag är. Att du slutar pracka på mig dina tips för ett enklare, mindre överkänsligt liv. Acceptera mig som jag är och förstå att för mig är det lika svårt att leva som dig som det hade varit för dig att försöka leva som mig. Precis som du gillar ditt sätt att leva så gillar jag mitt. Skitbra! Låt oss lämna det där och nästa gång du känner för att säga "sluta vara så j-a känslig" till en som är känslig eller "sluta tänka så mycket" till en som tänker så kom ihåg att det är minst lika svårt för den personen att sluta tänka som det är för dig att börja.



1
Anonym

Förstår vad du menar. Har du läst, "Drunkna inte i dina känslor"? En överlevnadsbok för sensitivit begåvade. Grym. Lycka till. BM

Svar: Hej! Självklart! Älskar den boken, fick mig att förstå mig själv mycket bättre :-) Mer känslor åt folket!!
Lisa Ek